Rådgivande försäljning (1 dag)
Nyckeln till att göra affärer är att lösa kundens problem!
Om utbildningen:
Förutsättningarna för en framgångsrik försäljning är att skapa goda relationer och ett ömsesidigt förtroende.
Hur gör vi då för att bygga förtroende? Hur hittar vi effektivast fram till kundens behov eller problem? Hur hjälper vi kunderna att lösa sina problem och hur argumenterar vi för våra lösningar? Hur handskas vi med de hinder som kan uppstå och hur bemöter vi dem på ett professionellt sätt. Hur skapar vi ett positivt resultat både för säljare och köparen (vinna-vinna).
Ur innehållet:
- Vilka metoder kan vi använda för att komma över det svåraste av alla säljhinder – bristande förtroende?
- Vilka faktorer är viktiga att tänka på när vi genomför ett kundmöte – allt ifrån Hej till På återhörande?
- Hur får vi kunden att känna att vi är där för att hjälpa dem att lösa sina prioriterade problem?
- Vilka lyssna- och frågetekniker används för att lära sig analysera kundens behov på rätt sätt?
- Hur använder vi problemlösningsstrategier för att finna kundens verkliga köpmotiv?
- Hur stöder vi köparen under den utmanande köpprocessen för att fatta ett köpbeslut?
- Nycklar att använda vid uppföljning, löpande kundvård och merförsäljning?
Syfte och mål:
Syftet är att ge deltagarna förklaringsmodeller och verktyg som hjälper dem att göra fler affärer. Målet är att deltagarna ska få en ökad förståelse för säljprocessens tre faser; före, under och efter kundmötet vilket ska bidra till era framtida försäljningsframgångar.
Pedagogik:
Våra utbildningsprogram bygger på engagemang och delaktighet som skapas genom ”learning by doing”, erfarenhetsutbyten och praktiska workshops. Här kan du läsa mer om hur vi använder olika pedagogiska verktyg.
Övrig information:
Utbildningen vänder sig till företag och alla medarbetare som har kundkontakt. Inga förkunskaper krävs. Utbildningen genomförs i form av grupparbeten, diskussioner och erfarenhetsutbyte.